Maskotki reklamowe nie tylko reklamowe, czyli miś Caritas
Maskotki reklamowe
stanowią ten rodzaj gadżetów reklamowych, które powszechnie i coraz częściej wykorzystywane są do promocji i reprezentacji. Ale po maskotki reklamowe sięgają nie tylko przedstawiciele firm marketingowych. Maskotki reklamowe, jako kolorowi przedstawiciele organizacji społecznych, klubów sportowych, instytucji państwowych, placówek szkolnych różnych szczebli albo prywatnych przedsiębiorstw są coraz bardziej popularne, a niektóre nawet rozpoznawalne i powszechnie pożądane. Ponieważ obiegowym, powszechnie stosowanym mianem, którym nazywa się maskotki reklamowe jest słowo
miś,
postaramy się zastanowić, dlaczego ta, a nie inna nazwa jest tak powszechnie stosowana do określania pluszaków. A przecież, pozornie wydaje się, że ten niewielki przedmiot to najzwyczajniejsza pluszowa zabawka. Ale tylko pozornie, gdyż nazwa miś pochodząca od angielskiego Teddy bear odnosi się zarówno do miękkich zabawek, bohaterów literatury dziecięcej i młodzieżowej oraz filmów rysunkowych lub też popularne określenie niedźwiedzia brunatnego. Prezentowany, najczęściej, jako sympatyczny wizerunek tego typu bohaterów oraz nieuniknione skojarzenia przyjaznymi i przyjemnymi w dotyku pluszowymi zabawkami dają do zrozumienia, że niedźwiedź jest sympatycznym, przyjaznym i nieagresywnym zwierzęciem.
W poszukiwaniu początku funkcjonowania misiów, jako pluszowe zabawki, czyli szukając pierwowzorów dzisiejszych maskotek reklamowych, powinniśmy się przenieść do XIX-to wiecznych Niemiec.
Tam w Giengen an der Brenz, mieście położonym w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia w okolicy Stuttgartu w latach 1847 – 1909 żyła Margarete Steiff. Ta chorująca w dzieciństwie na chorobę Heinego-Medina, poruszająca się przez całe życie na wózku inwalidzkim krawcowa, hobbistycznie wykonywała niewielkie przedmioty zwane pincushions.
Pincushions to po prostu mała poduszeczka, wielkości ok. 3 do 5 cm średnicy, która używana jest przez szyjące osoby do przechowywania igieł i szpilek, w sposób pozwalający na ich łatwe uchwycenie i zapobiegający ich zagubieniu. Poduszeczki te były szczelnie wypełnione, w sposób umożliwiający wielokrotnie wbijanie ostrzy i utrzymywanie igieł w pozycji pionowej.
Pierwsze modele pincushions, wykonywane przez Margarete Steiff dla przyjaciół zaprojektowane były w formie słoni. Obserwując, że wykonywane przez nią przedmioty, stanowią obiekt zainteresowania dzieci, które stopniowo zaczęły się nimi bawić, Margarete Steiff zaczęła projektować nowe modele. Hobby powoli przerodziło się w dochodowe przedsięwzięcie, przyczyniając się do powstania w 1880 roku Margarete Steiff GmbH. Po słoniach do masowej produkcji wprowadzono wizerunki takich zwierząt domowych jak psy, koty i świnie. Zanim Margarete Steiff zmarła w 1909 roku na zapalenie płuc, w 1902 roku do maskowej produkcji wprowadzono wzór, który znamy do dziś, jako misia.
Do zilustrowania obecnego artykułu, w którym opisujemy pochodzenie przedmiotów znanych nam, jako
maskotki reklamowe,
posłużyły nam pluszaki, które pełnią nie tylko rolę marketingową. Misie w koszulkach z logo Caritas Polska, służą zarówno, jako miłe pamiątki dla wolontariuszy jak i sympatyczny dowód wdzięczności dla darczyńców.